فایل معلم

فروشگاه جامع فرهنگیان انواع درس پژوهی اقدام پژوهی کنش پژوهی گزارش تخصصی کلیه مقاطع

دانلود مقالات دانشجويي فايل معلم فروشگاه فايل معلم دانلود گزارش تخصصي  مديران مدارس دانلود اقدام پژوهي معلمان كنش  پژوهي معلمان و مديران

اطلاعیه فروشگاه

در فروشگاه فایل معلم جدیدترین و ارزانترین فایل های شما معلمان عزیز قرار داده شده با کیفیت ترین و ارزانترین فایل ها فقط در فروشگاه فایل معلم موجود هست درصورت بروز مشکل به ايميل Darspajouhi95@yahoo.com نامه بزنید یا هم از بالا گزیه پیگیری خرید را کلیک کنید با تشکر فروشگاه فایل معلم

دانلود گزارش تخصصی بهبود توان یادگیری مفهومی درس تبدیل واحد ها ی کلاس ششم

دانلود گزارش تخصصی بهبود توان یادگیری مفهومی درس تبدیل واحد ها ی کلاس ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود گزارش تخصصی بهبود توان یادگیری مفهومی درس تبدیل واحد ها ی کلاس ششم بااستفاده از بازی بومی محلی

 

فرمت فایل (word) و قابل ویرایش 

تعداد صفحات67صفحه

قيمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

(ويژه معلمان  پايه ششم )

 

 

چکیده :

گزارش تخصصی حاضر با هدف بررسی و رفع مشکل یادگیری مفهومی درس تبدیل واحد های ریاضی دانش آموزان پایه ششم تدوین شده است. درس تبدیل واحد های طول و سطح وحجم در مدارس ابتدایی برای برخی از دانش آموزان درسی مشکل آفرین شده است تا جایی که دانش آموزان برای حل مسایل به دیگران تکیه می کنند. تکرار این کار باعث کم شدن علاقه ، عدم انجام درست تکالیف ، اضطراب و عدم اعتماد به نفس و ... در برخی از دانش آموزان شده است . بعد از بررسی مسایل فوق با استفاده از مصاحبه با دانش آموزان ، مشاهده ی رفتار و تشکیل جلسات دیدار با اولیاء و بررسی روش های تدریس توسط همکاران با تجربه و مشخص کردن وضعیت درسی دانش آموازن ریشه های مشکل مورد بررسی قرار گرفت وبا راهکارابتکاری یک بازی بومی محلی (بازی گردو -شکستم) وسایرراهکارها نظیر استفاده از روش های فعال تدریس ، نحوهی استفاده از جدول پلکانی تبدیل واحد ها وتوجه به تفاوتهای فردی به این نتیجه رسیدم که کلاس درس ، روش تدریس و امکانات و وسایل لازم برای تدریس باید طوری باشد که دیدگاه های مثبتی در نظر دانش آموزان ایجاد کند و دانش آموزان با اعتماد به نفس بالاتر ، علاقه ،اشتیاق انجام تکالیف به موقع و از همه مهمتر کاربرد ریاضی در زندگی روزمره آشنا شوند.

مقدمه

ریاضیات روح را صفا می بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می کند. (افلاطون)

ریاضی معجزه خلقت است و تفکر ریاضی بهترین راه رسیدن به معرفت حق تعالی است خداوند متعال کل هستی را از نیستی خلق کرد یعنی صفر و یک پس می توان کل پدیده های هستی را با قوانین ریاضی شناخت ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و در همه جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مساله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است. مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی میباشد. به طوری که مبینی((1380 به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: ((ریاضیات یکی از عالی ترین تراوش های اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده ی اراده ی انسان و نشان دهنده ی سیر عقل و برهان و همچنین بیان کننده ی میزان علاقه ی بشر به کمال و زیبایی است ))

رسیدگی به امر تعلیم و تربیت و نیز دسترسی به حوضه ای از معرفت که ما را علی رغم همه معضلات در رسالتی که بر دوش داریم راهبر باشد، نیاز به پژوهش های علمی دارد. هر چندکه تا کنون به دلایل مختلف تحقیقات در آموزش و پرورش ایران ، نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند؛ شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن، عدم باور مدیران به نتایج این گونه تحقیقات باشد. امروزه توسعه و رشد یکی از مباحثی است که توجه کشور های درحال توسعه را به خود جلب کرده است . برای رسیدن به هدف مقدس( فرهنگ پژوهش در مدارس) به نظر می رسد ابتدا باید در نگرش آموزش و پرورش تغییراتی حاصل گردد که آموزش و پرورش باید از نظامی پویا بر خوردار باشد که علم و پژوهش در آن نهادینه شده و پژوهش در معلمان جایگاه و موقعیتواقعی خود را در نظام آموزشی باز یابد. معلمان نخستین مشعل داران پیشرفت دانش آموزان هستند. آنان به دانش آموزان می آموزند که چگونه عملی فکر کنند؟ چگونه مشاهده کنند و چگونه حدس بزنند؟ فعال بودن دانش آموزان دوره ابتدایی در امر یادگیری، آنان را در مسیری از حرکت و فعالیت قرار می دهد که موافق با طبع کودکانه آنهاست. دانش آموزان ضمن این فعالیت ها بامشکلاتی مواجه می شوند و ناچارخواهند بود که در جهت رفع این مشکل، احساس مسئولیت کرده، مراحل پیشرفت کار ها را بررسی نمایند و راهکاری تازه و خلاقی را تجربه کنند که این امر موجب یادگیری آنها در درس مورد نظر می شود.

مفاهیم ریاضی یکی، از اثر بخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی می باشد، به طوری که مبینی (1380) به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه می گوید: » ریاضیات یکی از عالی ترین تراوش های اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده اراده ی انسان و نشان دهنده سیر عقل و برهان و هم چنین بیان کننده میزان علاقه ی بیشتر به کمال و زیبایی است نقش بنیادی علم ریاضی درسایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدف های آموزشی درزمینه ریاضی موجب ضعف ناتوانی ودست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود. مبینی،(15:1380)

باتوجه به مطالب یاد شده آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس ریاضی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است، اما سوال مهمی که مطرح می باشد آن است که :

چرا عده ی کمی از دانش آموزان به درس ریاضی علاقمند می باشند؟

چرا نتایج ارزیابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمی باشد؟

چرا بعضی ازدانش آموزان درانجام فعالیت های عملکردی درس ریاضی دچار استرس و نگرانی می شوند؟

به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند ؟

عزیز خانی (1388) در گزارش تخصصی که عنوان آن» چگونه تو انستم با ایجاد محیطی شاد و فعال میزان یادگیری دانش آموزان کلاس سوم را در درس ریاضی افزایش دهم ؟« انجام داده بود ، با استفاده از روش های گوناگون تحقیق، به این نتیجه رسیدکه با ایجاد محیطی شاد و افزایش نشاط در دانش آموزان ، میزان علاقمندی آنان را در درس ریاضی افزایش داد بی شک مهمترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی حل مسائل آن نقش بسزایی دارد ، مربوط به روش آنان در علاقمند کردن دانش آموزان به درس یاد شده ،چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان می باشد .

بر این اساس، عنوان گزارش تخصصی حاضر این است: »چگونگی بهبودتوان دانش آموزان پایه ششم در حل مسائل تبدیل واحد ها در درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن « هدف اصلی آن ایجاد انگیزه وافزایش دقت، توجه و علاقمند کردن آن ها به حل مسائل و انجام فعالیت ها درساعت ریاضی می باشد .از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بوده تا علاوه بر افزایش توان حل مسائل تبدیل واحد به افزایش دقت ،توجه در حل مسائل ریاضی، کاهش نگرانی و میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمره ی فراگیران افزایش دهد و به دلیل تلفیق موضوع تبدیل واحد ها با سایر دروس(علوم)، موفقیت دانش آموزان را در انجام آزمون های عملکردی و فعالیت های خارج از مدرسه و یادگیری درس های دیگر ( فارسی، علوم ، هنر و غیره) را ارتقا بخشد از آنجایی که همواره حل تمرین ها و مفاهیم ریاضی یکی از دغدغه های دانش آموزان و معلمین بوده و هست . با توجه به این که به هرحال حل مسئله و انجام فعالیت ها در ریاضیات امرساده ای نیست و برای بسیاری از دانش آموزان و حتی در قلمرو تجربه شان نیز دشوار است و در عین حال حل مسئله و تمرینات ریاضی جزئی از تجربیات ریاضی است .در ریاضیات مدر سه ای دنبال وضعیتی هستیم که در آن دانش آموزان باید اهداف رفتاری معینی را از خود بروز دهند. لذا می بایست حتی الامکان با استفاده از شیوه های متنوع در وهله اول نگرانی و ترس آنها رااز ریاضی و مسئله ها یش از بین برده و سپس به آموزش مناسب و کار بردی برای رسیدن به حل مسائل و مفاهیم آن ، به آن ها کمک کرد . بی تردید استفاده از حواس بیشتر و کامل تر در یادگیری ریاضی باعث بالا رفتن وسعت و عمل یادگیری در فراگیران خواهد گردید. بنابر این استفاده از دست سازه ها به جهت بهره گیری از حواس، سرعت و عمق یادگیری را می تواند تاحدود معناداری بالا ببرد به عبارت دیگر اگر دانش آموزان را با ساختن وسیله ای هر چند ساده با مسئله ها و مفاهیم ریاضی درگیر نمائیم . توانسته ایم مفهوم مورد نظر را در عمق وجود آنها قرار دهیم. از رویکرد هایی که در آموزش ریاضی مفید است رویکرد اکتشافی است بدین معنا که فعالیتی برای فراگیری طراحی کنیم و ضمن اینکه وسایل مورد نیاز را به او معرفی می کنیم. از او خواسته شود تا با استفاده از نتایجی که مفاهیم ریاضی مورد نظر بدست آورده است ، وسیله ای مناسب بسازد و به کمک آن به پاسخ تمرین یا مسئله ریاضی مورد نظر برسد .

 

باتوجه به ضعف یادگیری تبدیل واحدها در اکثر دانش آموزان کلاس ششم رضوانه دبستان فرهیختگان در ابتدای سال تحصیلی 94وطبق آخرین تحقیقاتی که در زمینه ی ضعف کلاس خود در تبدیل واحدها درسایت های آموزشی مختلف و کتاب های کمک آموزشی داشتم متوجه وجود این ضعف دروبلاگ های مختلف ونبود راه حل عملکردی جذاب در این زمینه شدم وبه همین سبب انگیزه ی بیشتری یافتم تا در صدد راهی برای حل ضعف کلاس خود و همکارانی که با این مسئله روبرو شده اند بیابم .

 

فهرست مطالب

چکیده : 

کلید واژه :     

مقدمه

به طور کلی تبدیل واحد ها به انواع مختلفی از قبیل:      

اهمیت وضرورت تحقیق   

برخورد بامسئله (تشخیص مسئله )      

انگیزه تحقیق:  

اهداف تحقیق:      

اهداف (اولیه ،میانی و نهایی)  

توصیف وضع موجود :

شواهدیک وگرد آوری اطﻻعات    

شاخص های کیفی و وضع موجود

شاخص های کمی وضع موجود :      

نمودار شماره :1 ارزیابی آزمون های ابتدایی مداد کاغذی آذرماه         

درصد فراواني نتايج آزمون عملکردی رياضي       

جدول شماره : 1 درصد فراوانی نتایج آزمون عملکردی ریاضی دی ماه بر اساس مقیاس درجه بندی در اوایل

سال تحصیلی94-95          

نمودارشماره :2 نمایش نتایج آزمون عملکردی دی ماه بر اساس تعداد نفرات

جدول شماره :2بررسی علاقه ی دانش آموزان به دروس دی ماه

جدول شماره : 3 درصد فراوانی دانش آموزان علاقمند به مولفه های مختلف یادگیری  ریاضی در دی ماه 

بر اساس رای گیری تابلویی .

نمودار شماره :3 نموداردانش آموزان علاقمند به مولفه های مختلف یادگیری نسبت به کل کلاس در دی ماه

سال جاری     

گرد آوری داده ها جهت شناسایی عوامل موثر در ضعف در یادگیری تبدیل واحد ها   

د) پرسشنامه    

جدول شماره : 3 درصد فراوانی پاسخ همکاران به پرسشنامه بررسی علل بی علاقگی دانش آموزان به درستبدیل

واحد ها   

و) مطالعه           

اجرای را ه حل :  

انتخاب و اعتبار بخشی به راه حل ها      

گردآوری شواهد دو:..          

شاخص های کیفی وضع مطلوب :    

شاخص های کمی وضع مطلوب :          

نمودار شماره :4 ارزیابی آزمون ابتدایی آذرماه نسبت به آزمون انتهایی اسفند ماه سال94-95

جدول شماره : 4 درصد فراوانی نتایج آزمون عملکردی ریاضی اسفند ماه بر اساس مقیاس درجه بندی در اواخر

سال تحصیلی94-93              

نمودارشماره :5ارزیابی  آزمون عملکردی دی ماه نسبت به آزمون عملکردی  اسفند ماه بر اساس تعداد نفرات 44

جدول شماره :5بررسی علاقه ی دانش آموزان به دروس  

جدول شماره : 6 درصد فراوانی دانش آموزان علاقمند به مولفه های مختلف یادگیری  ریاضی در اسفند ماه

93 بر اساس رای گیری      

نمودار شماره :6 ارزیابی علاقه ی دی ماه دانش آموزان نسبت به اسفند ماه سال 93- 94       46.

(نتیجه گیری) توصیف وضع مطلوب      

پیشنهادات:            

فهرست منابع و ماخذ              

پیوست ها               

سوال عملکردی شواهد یک ودو            

پرسشنامه

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file7_1662473_4395.zip2.6 MB





دانلود گزارش تخصصی آموزش ریاضی با شکل

دانلود گزارش تخصصی آموزش ریاضی با شکل          دانلود گزارش تخصصی آموزش ریاضی با شکل فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات14صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه چکیده: قبل از آنکه به آموزش ریاضیات و راهکارهای آن بپردازیم لازم است که به معرفی ریاضیات بپردازیم ریاضیات چیست و با چه دیدی باید ریاضیات را درک کنیم.ریاضیات پیش آهنگ دانش هاست هر کس که می خواهد درست بیندیشد و بهتر فکر ک ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش تعداد غائبین در مدرسه

دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش تعداد غائبین در مدرسه          دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش تعداد غائبین در مدرسه به کمک روش های خلاقانه و پیشنهادات حرفه ای فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات33صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه چکیده دانش آموزان ممکن است در سنین مختلف به علل مختلفی مثل  دبیران ضعیف، توقعات زیاد از دانش آموز وعدم پیشرفت تحصیلی. پاسخ دادن درس توسط دانش آموز در کلاس و ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود گزارش تخصصی علاقمند کردن دانش آموزان به ورزش و فعالیت های بدنی با روش های خلاقانه

دانلود گزارش تخصصی علاقمند کردن دانش آموزان به ورزش و فعالیت های بدنی با روش های خلاقانه          دانلود گزارش تخصصی چگونگی علاقمند کردن دانش آموزان به ورزش و فعالیت های بدنی با روش های خلاقانه  فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات33صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه (ويژه دبیر ورزش )   چکیده : در جوامع امروز آموزش بیتردید نقش اصلی را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند و عیار توسعه در هر کشوری را با م ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان در زنگ دیکته

 دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان در زنگ دیکته           دانلود گزارش تخصصی چگونگی کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان در زنگ دیکته فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات17صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه (ويژه معلمان کلیه مقاطع تحصیلی)   مقدمه: مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در ا ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود گزارش تخصصی علاقه مند نمودن دانش آموزان به درس دین و زندگی با روش های خلاقانه

دانلود گزارش تخصصی علاقه مند نمودن  دانش آموزان به درس دین و زندگی با روش های خلاقانه          دانلود گزارش تخصصی چگونگی علاقه مند نمودن یکی از دانش آموزان به درس دین و زندگی با روش های خلاقانه   فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات32صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه (ويژه دبیر دین و زندگی و قرآن)   چکیده در دنیای کنونی توسعه وایجاد مدارس به مفهوم امروزی ، گسترش سریع فناوری و ارتباطات ، صنعتی شدن جوامع و ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود گزارش تخصصی کاهش مشکل نارساخوانی دانش آموزان با انجام راهبردهای آموزشی

دانلود گزارش تخصصی کاهش  مشکل نارساخوانی دانش آموزان با انجام راهبردهای آموزشی              دانلود گزارش تخصصی چگونه توانستیم با انجام راهبردهای آموزشی مشکل نارساخوانی دانش آموز را در پایه سوم ابتدایی کاهش دهیم.   فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات46صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه (ويژه معلمان  پايه سوم ) چکیده: پــژوهش حاضــر بــه منظــور حــل مشــکلات ویــژه یــادگیری خوانــدن یکــی از دانــش آمـ ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان