فایل معلم

فروشگاه جامع فرهنگیان انواع درس پژوهی اقدام پژوهی کنش پژوهی گزارش تخصصی کلیه مقاطع

دانلود مقالات دانشجويي فايل معلم فروشگاه فايل معلم دانلود گزارش تخصصي  مديران مدارس دانلود اقدام پژوهي معلمان كنش  پژوهي معلمان و مديران

اطلاعیه فروشگاه

در فروشگاه فایل معلم جدیدترین و ارزانترین فایل های شما معلمان عزیز قرار داده شده با کیفیت ترین و ارزانترین فایل ها فقط در فروشگاه فایل معلم موجود هست درصورت بروز مشکل به ايميل Darspajouhi95@yahoo.com نامه بزنید یا هم از بالا گزیه پیگیری خرید را کلیک کنید با تشکر فروشگاه فایل معلم

دانلود اقدام پژوهي تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی

دانلود اقدام پژوهي تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی

 

 

 

 

 

 

دانلود اقدام پژوهي چگونه می توان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 56 صفحه

قيمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

چكيده

پژوهش حاضر مربوط به این است كه چگونه مي توان با آموزش مهارت ها و روشهاي زندگي سلامت روحی و رواني دانش آموزان را تقويت نمود. جامعه آماري تعداد 15 نفر از دانش آموزان دختر هنرستان حرفه ای حاج قاسم عاشوری است كه در سال تحصيلي 92-91 مشغول به تحصيل بودند. پرسشنامه مورد استفاده براي تعيين منبع كنترل دروني و بيروني دانش آموزان پرسشنامه منبع كنترل (لونسون) و پرسشنامه مورد استفاده براي تعيين ميزان سلامت روان پرسشنامه سلامت عمومي كلدبرگ بود كه ابتدا دو پرسشنامه قبل از اجراي كلاس مهارت هاي زندگي در اختيار دانش آموزان قرار گرفت و پس از بررسي نتايج اين پرسشنامه ها به مدت 4 هفته در هر هفته 2 جلسه مجموعاً 8 جلسه در ماه براي دانش آموزان كلاس مهارت هاي زندگي برگزار گرديد و پس از پايان كلاسها مجدداً آزمون سلامت عمومي كلدبرگ از دانش آموزان انجام گرفت. نتايج حاصل از بررسي هاي پس آزمون و پيش آزمون نشان دهنده تاثير مثبت آموزش مهارت هاي زندگي بر تقويت سلامت روان دانش آموزان بود از نتايج پژوهش مي توان در جهت تقويت سلامت روان دانش آموزان در سنين نوجواني و جواني در مدارس استفاده نمود و آن را در جامعه نهادينه نمود.

 مقدمه

روانشناسان در دهه ي ها اخير در برسي اختلالات رفتاري و انحرافات اجتماعي به اين نتيجه رسيده اند كه بسياري از اختلالات و آسيب ها در ناتواني افراد در تحليل صحيح و مناسب از خود و موقعيت خويش، عدم احساس كنترل و كفايت شخصي جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار و عدم آمادگي براي حل مشكلات و مسائل زندگي به شيوه مناسب ريشه دارد. بنابراين با توجه به تغييرات و پيچيدگي هاي روزافزون جامعه و گسترش روابط اجتماعي آماده سازي افراد بخصوص نسل جوان جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد. در همين راستا روان شناسان با حمايت سازمان هاي ملي و بين المللي جهت پيشگيري از بيماريهاي رواني و نابه هنجاري هاي اجتماعي آموزش مهارت هاي زندگي و برقراري ارتباط موثر را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند. (طارميان و همكاران 1378).

آنچه امروز تحت عنوان مهارت هاي زندگي مشهود است تنها حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياري از اين مهارت ها در لابلاي تعاليم الهي بخصوص در قرآن و احاديث معصومين(ع) بيان شده است.

بطوري كه تلاش براي برقراري ارتباط مفيد و موثر با ديگران، خودشناسي و توجه به ارزشها كه از فصول اساسي درس مهارت هاي زندگي است به كرات در قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين(ع) مورد تاكيد قرار گرفته است. (طارميان و همكاران، 1378)
مهارت هاي زندگي جزء طرح هاي ارتقاي بهداشت روان است كه توسط سازمان جهاني بهداشت (WHO) در سال 1993 به منظور ارتقاي سطح بهداشت روان و پيشگيري از آسيب هاي رواني و اجتماعي مطرح شده است.

بهداشت رواني از جمله مهمترين نيازهاي انسان امروزي است كه براي تامين آن لازم است فرد دقيقاً خود را بشناسد، بتواند ديگران را درك كرده و روابط موثري با آنها ايجاد نمايد. هيجان هاي منفي و استرس هاي روزمره خود را شناسايي كند و آنها را تحت كنترل درآورد. به شيوه اي موثر مشكلات خود را حل كرده و تصميم هاي مناسبي را اتخاذ كند و ديگر اينكه كليشه اي فكر نكرده و اطلاعات را بدون پردازش نپذيرد لازمه بر آورده شدن نيازهاي اساسي فوق تسلط بر مهارتهاي فردي و اجتماعي است. برخي از اين مهارت ها عبارتند از: مهارت خودآگاهي و همدلي- مهارت هاي ارتباطي، مهارت حل مساله، مهارت تصميم گيري، مهارت كنترل هيجان هاي منفي ، مهارت مقابله با استرس، مهارت تفكر خلاق و تفكر انتقادي (ناصري، 1384)

مهارت هاي فردي و اجتماعي فرد را قادر مي سازد كه به طور موثر با مقتضيات و كشمكش هاي زندگي روبرو شود.

دوره نوجواني، دوره اي بحراني است كه تغييرات عمده اي در فرد «از لحاظ فيزيولوژيكي، شناختي و رواني» و محيط بيروني فرد «فشار همسالان، انتقال از محيط كوچك مدرسه به محيطي بزرگتر در جامعه و مواجه شدن با هنجارها» به وجود مي آيد.

چنين تغييراتي اغلب با مشكلاتي همراه است كه بسيار استرس زاست. به همين دليل اكثر نوجوانان در يك دوره بحراني به سر مي برند. با توجه به اين مسائل جهت پيشگيري از اختلالات رواني و يا تداوم سلامت رواني، نوجوانان بايد راهبردهاي مقابله اي موثر را ياد بگيرند. (پترسون و هامبورگ 1986 به نقل از كلينگمن 1988)

بنابراين با توجه به نقش مهم مدارس در تامين بهداشت رواني دانش آموز، برنامه آموزش مهارت هاي زندگي، روش موثري در جهت رشد شخصيت سالم دانش آموزان و تامين و حفظ بهداشت رواني دانش آموزان تلقي مي شود. به اين ترتيب مدارس به جاي اينكه تنها بر افزايش عملكرد تحصيلي دانش آموزان تمركز نمايند، بايد بر تامين و حفظ سلامت روان آنان نيز تاكيد نمايند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذكور انجام دهند چرا كه اگر هدف فوق تحقق يابد بسياري در مشكلات تحصيلي و آموزشگاهي و بدنبال آن اجتماعي نيز خودبخود كاهش مي يابد.

 توصیف وضعیت موجود:

اینجانب ………. با مدرک …………. مدت ………….. است که با عنوان های معلم و مشاور خدمت می کنم. در سال جاری نیز بعنوان مشاور در …………………….. مشغول به خدمت هستم .

تغييرات ناگهاني و گسترده اي كه در جنبه هاي جسماني، رواني و اجتماعي زندگي نوجوان ايجاد مي شود مرحله اي بحراني را ايجاد مي كند كه طبعاً مشكلات و ناسازگاري هايي را به همراه خواهد داشت.

بنابراين با توجه به اهميت دوران نوجواني، شناخت اصولي و علمي اين مرحله، جهت پيشگيري از نابه هنجاري ها و مشكلات ناشي از اين بحران از طريق ارائه اطلاعات و آگاهي لازم به نوجوانان و كسب مهارتهاي مورد نياز جهت مقابله با مشكلات ناشي از اين تغييرات توسط آنان امري بسيار حساس و مهم تلقي مي شود. يكي از برنامه هاي پيشگيرانه در اين زمينه كه در سطح جهان مورد توجه است آموزش مهارت هاي زندگي به نوجوانان مي باشد. تاثير اين آموزش در زمينه هاي گوناگون مورد بررسي قرار گرفته است كه به نتايج مثبتي نيز دست يافته اند. از همين رو با توجه به اهميت موضوع، پژوهش حاضر به بررسي و چگونگي تاثير آموزش جهت كسب مهارتهاي زندگي بر سلامت روان وضع كنترل نوجوانان مي پردازد، تا بدين ترتيب گامي ديگر در جهت تحقق اهداف پيشگيرانه پيرامون دوره بسيار مهم و حساس نوجواني برداشته شود. كاملاً واضح است كه اگر اهداف فوق ميسر شوند راهي روشن و هموار جهت انتقال از دوره نوجواني به دوره جواني و بزرگسالي كه مرحله شكوفايي توانايي استعدادها و انديشه هاي نو مي باشد، فراهم مي گردد. اين امر موجبات تكامل فردي و اجتماعي تك تك افراد جامعه را فراهم مي سازد كه در نهايت به پيشرفت جامعه در ابعاد گوناگون منتج مي شود.

در مرحله انتخاب نمونه ، پرسشنامه «سلامت عمومي گلدبرگ» (1972)جهت بررسي سلامت روان دانش آموزان جهت مشخص ساختن جهت گيري دروني و بيروني منبع كنترل آنان بر روي 15 دانش آموز اجرا گرديد.

لازم به توضيح است كه كسب نمرات بالا در پرسشنامه سلامت عمومي نشانه پايين بودن سلامت روان و كسب نمرات بالا در پرسشنامه منبع كنترل نشانه جهت گيري بيروني و منبع كنترل مي باشد.

فهرست مطالب

چكيده 3

مقدمه. 4

توصیف وضعیت موجود: 6

شواهد1. 8

تعاريف علمي متغيرهاي پژوهش... 8

تعريف علمي «سلامت روان». 9

تعريف علمي «منبع كنترل». 12

ابزارهای اطلاعاتی.. 14

ابزارهاي اندازه گيري پژوهش... 14

  1. پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ (GHQ) 14
  2. پرسشنامه منبع كنترل لونسون. 14

یافته های علمی.. 15

ابعاد مهارتهاي زندگي.. 20

تعريف منبع كنترل. 20

مروري بر ادبيات و پيشينه پژوهش... 21

تعريف مهارتهاي زندگي.. 24

جمع بندي و نتيجه گيري از پيشينه پژوهش... 26

تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها 27

بهداشت رواني و اهميت پيشگيري اوليه در مدارس... 30

ضمائم. 46

پیوست شماره 2. 50

فهرست منابع. 54

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
106_888612_5875.zip60k





دانلود اقدام پژوهي علل بی نظمی و بی انضباطی دانش آموزان و حل و رفع این مشکل

دانلود اقدام پژوهي  علل بی نظمی و بی انضباطی دانش آموزان و  حل و رفع این مشکل             دانلود اقدام پژوهي بررسی علل بی نظمی و بی انضباطی دانش آموزان و تلاش برای حل و رفع این مشکل فرمت فایل word و قابل ویرایش  تعداد صفحات 31 صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه چکیده هر نوع رفتاري كه از ارزش‌هاي پذيرفته شده جامعه به دور است (با توجه فرهنگ)و داراي تكرار شدت و مداومت است و در زمانها و مكانهاي متعدد اتفاق مي افتد و همچنين رفتاري اس ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود اقدام پژوهي افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

دانلود اقدام پژوهي افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ             دانلود اقدام پژوهي چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ را افزایش داد؟ فرمت فایل word و قابل ویرایش  تعداد صفحات 14 صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه     مقدمه      یکی از علل عمدة ضعف در یادگیری و در نتیجه مشاهدة نمرات پایین میان دانش آموزان نداشتن انگیزه و علاقة کافی برای یادگیری است. البته انگیزه م ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان