فایل معلم

فروشگاه جامع فرهنگیان انواع درس پژوهی اقدام پژوهی کنش پژوهی گزارش تخصصی کلیه مقاطع

دانلود مقالات دانشجويي فايل معلم فروشگاه فايل معلم دانلود گزارش تخصصي  مديران مدارس دانلود اقدام پژوهي معلمان كنش  پژوهي معلمان و مديران

اطلاعیه فروشگاه

در فروشگاه فایل معلم جدیدترین و ارزانترین فایل های شما معلمان عزیز قرار داده شده با کیفیت ترین و ارزانترین فایل ها فقط در فروشگاه فایل معلم موجود هست درصورت بروز مشکل به ايميل Darspajouhi95@yahoo.com نامه بزنید یا هم از بالا گزیه پیگیری خرید را کلیک کنید با تشکر فروشگاه فایل معلم

دانلود كنش پژوهي تأثير كتاب ديني در شكل‏گيري هويت ديني دانش ‏آموزان سال اول دبيرستان

دانلود كنش پژوهي  تأثير كتاب ديني  در شكل‏گيري هويت ديني دانش ‏آموزان  سال اول دبيرستان

 

 

 

 

 

 

 

دانلود كنش پژوهي ميزان تأثير بررسي كتاب ديني سال اول دبيرستان در شكل‏گيري هويت ديني دانش ‏آموزان  از ديدگاه معلمان

فرمت فایل (word) و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 119 صفحه

قيمت 2500 تومان

قسمتی از مجموعه

 مقدمـه

اگر درنظام اسلامي , تربيت ديني به ثمر نرسد و نسل جوان جامعه تربيت صحيح ديني پيدا نكند يعني تربيت اسلامي در وجود و شخصيت آنان زنده فعال نباشد تلخي اين ناكامي با شيريني هيچ كاميابي ديگري قابل تحمل نيست و نبايد دل را به موفقيت‏هاي ديگر خوش داشت و از اصل قضيه غافل بود. (رهبري نژاد 1375)

قشر جوان در هر جامعه‏اي به لحاظ برخورداري از توان و انرژي فراوان قادرند تأثير تعيين كننده‏اي بر آينده آن جامعه داشته باشند آنها به راحتي تغييرات اجتماعي ـ فرهنگي و حتي سياسي جامعه را سمت و سو مي‏دهند , قادرند امنيت فرهنگي جامعه را تأمين كنند و يا فرهنگ را به سويي برند كه مطلوب جامعه نيست. چرا كه ميراث فرهنگي گذشتگاه توسط آنها به نسل بعد منتقل مي‏شود و چنانچه آنها در انتقال اين ميراث فرهنگي امانت‏دار خوبي باشند و در مواجه با فرهنگهاي ديگر دچار « خودباختگي فرهنگي» نشوند, خواهند توانست امنيت فرهنگي آن جامعه را تأمين كنند. ولي اگر در مواجهه با فرهنگهاي بيگانه دچار خودباختگي فرهنگي شوند, تا چند نسل بعد از فرهنگ مطلوب جامعه نمي‏توان خبر گرفت.

همه اينها نشانگر اهميت ويژه قشر جوان و لزوم شناخت موقعيت آن و برنامه‏ريزي صحيح جهت شكوفايي صحيح شخصيت آنها دارد.

«بنابراين گزاف نيست اگر بهبود كيفيت نظامهاي تعليم و تربيت را معادل ارتقاء كيفيت حيات و تمدن انساني در همه ابعاد قلمداد كنيم و از سرمايه‏گذاري در جهت دستيابي به سياستها, اصول و روشهاي مناسب در اين عرصه بعنوان ضروري‏ترين و مدبرانه‏ترين سياست هر جامعة بشري ياد كنيم».

 مهرمحمدي , محمود. جايگاه مدارس تجربي در نظام تعليم و تربيت , فصلنامه تعليم و تربيت شماره 28, ص 11

و بقول كانت « بشر تنها با تعليم و تربيت آدم تواند شد و آدمي چيزي جز آنچه تربيت از او مي‏سازد نيست»

 شكوهي , غلامحسين . تعليم و تربيت و مراحل آن , مشهد , انتشارات آستان قدس , 1363 , ص 171

و از آنجائيكه تعليم و تربيت عمدي كوششي منظم و حساب شده محسوب شده است , وجود برخي طرحها براي هدايت چنين كوششي ضروري بنظر مي‏رسد. واژه برنامه‏درسي معمولاً به چنين طراحي اطلاق مي‏شود.

« شكل و ساختار برنامه درسي از تصميماتي كه در خصوص عناصر تشكيل دهنده برنامه درسي اتخاذ مي‏شود تأثيري پذيرد. عناصر تشكيل دهنده برنامه درسي عبارتند از :

  • اهداف
  • محتوا
  • فعاليت‏هاي يادگيري دانش‏آموزان
  • روشهاي ارزشيابي
  • منابع و ابزار يادگيري
  • زمان
  • فضا
  • گروه‏بندي دانش‏آموزان
  • استراتژي‏هاي تدوين و روشهاي ياددهي

يادگيري كه در برنامه‏ريزي درسي با اين عوامل 9 گانه به طرق مختلف برخورد مي‏شود.»

اما مفهوم مسلط برنامه درسي چه از نظر تاريخي و چه در حال حاضر موضوعات مدرسه‏اي است كه بوسيله معلمان تدريس شده و بوسيله دانش‏آموزان فراگرفته مي‏شود.

در نظام كنوني آموزش و پرورش ايران نيز كتاب درسي بهترين مرجع و منبع يادگيري دانش‏آموزان است و تقريباً تمام فعاليت‏هاي آموزش رسمي در چارچوب كتاب درسي صورت مي‏گيرد.

در فرايند ارزيابي برنامه درسي يا اتخاذ تدابير و تصميمهاي برنامه‏اي نظرات و نگرش دانش‏آموزان و معلمان از اهميت ويژه‏اي برخوردار است.

پويايي برنامه درسي زماني تحقق مي‏يابد كه گروههاي مختلف كه هر كدام به نحوي در سطوح مختلف در امر برنامه درسي دخالت دارند, به همفكري بپردازند و همچنين به نگرش دانش‏آموزان و معلمان در اين زمينه توجه كافي مبذول شود.

از طرف ديگر آموزش ديني به لحاظ دارا بودن ابعاد متنوع و مرتبط با جنبه‏هاي گوناگون زندگي انسان از مهمترين موضوعات آموزش و پرورش به شمال مي‏رود.

در جوامع با حاكميت ديني , بواسطه تأثير و توجه به پرورش ارزشهاي اخلاقي و اعتقادي فراگيران , تربيت ديني جايگاه ويژه‏اي در برنامه‏هاي آموزش و پرورشي دارد. به همين دليل است كه مأموريت و رسالت اصلي نظام آموزش و پرورش در چنين جوامعي تربيت همه جانبه دانش‏آموزان بر پايه تعاليم و دستورات الهي است.

در نظام آموزش و پرورش كشور اسلامي ايران نيز پرورش فراگيران بر دستورات دين مبين اسلام كه منبعث از قرآن مجيد, سنت و سيره رسول اكرم (ص)  و ائمه معصومين (ع) تكيه دارد. پس برنامه‏ريزان درسي و مؤلفين كتب بايد فعاليت‏هايي كه صبفه ديني , اقتصادي و اخلاقي دارد را در اولويت قرار دهند.

بر اساس اسناد موجود هدف از تدريس اين درس در دوره متوسطه تحقق اهداف گران‏سنگي نظير تقويت ايمان و اعتقاد به خداوند , پرورش حس احترا و قدرداني از انبياء, پايبندي نسبت به دستورات ايشان و مواردي نظير آن مي‏باشد و با توجه به اهميت نيل به اين اهداف همواره اين دغدغه براي برنامه‏ريزي و پژوهشگران حوزه تربيت ديني وجود داشته است كه «تا چه ميزاني اهداف مزبور محقق يافته‏اند و موانع عدم تحقق كامل آنها چه بوده‏اند؟

علاوه بر دغدغه اصولي فوق كه به ميزان اثربخشي درس بينش اسلامي و تلاش در جهت رفع موانع تحقق اهداف مربوط مي‏شود, در ساليان اخير دغدغه ديگري در ميان صاحب‏نظران تعليم و تربيت اسلامي بروز كرده است « آيا آموزش‏هاي دين به طور عام و درس بينش اسلامي به طور خاص توانسته در شكل‏گيري هويت ديني دانش‏آموزان مؤثر افتد؟

به بيان ديگر صرف نظر از بررسي ميزان اثربخشي محتواي درس بينش اسلامي در جهت تحقق اهداف آن , اهميت بررسي شكل‏گيري هويت ديني نيز مورد نظر قرار گرفته است.

چرا كه هويت به معناي كيستي انسان به نقل از دكتر كاردان , زماني مطرح مي‏شود كه انسان خود با چيز ديگري مقايسه كند.

احمدلو, مصيب؛ بررسي رابطه ميزان هويت ملي و هويت قوي در بين جوانان تبريز, رساله كارشناسي ارشد جامعه‏شناسي دانشگاه تربيت مدرس , تهران 1381

در واقع هويت همانند ديگر مقولات تنها زماني برجستگي مي‏يابد و مطرح مي‏شود كه در بحران باشد.

دوران , بهزاد ؛ تأثير فضاي سايبرنيتيك بر هويت اجتماعي , رساله دكتري جامعه‏شناسي , دانشگاه تربيت مدرس تهران , 1381

امروزه جهاني‏سازي , تهديدي براي هويت‏هاي ملي و سكولاريسم, تهديدي براي هويت‏هاي ديني مي‏باشد.

لذا پژوهش حاضر بر آن است كه به ميزان تأثير بررسي كتاب ديني سال اول دبيرستان در شكل‏گيري هويت ديني دانش‏آموزان منطقه 7 از ديدگاه معلمان بپردازد.

لازم به ذكر است كه در بخش بيان مسأله به طور اجمال و در فصل دوم به طور كاملاً مشروح ديدگاه پژوهش حاضر در مورد نقش كتاب ديني سال اول دبيرستان در شكل‏گيري هويت ديني دانش‏آموزان ذكر شده است.

بيان مسئله :

در سالهاي اخير موضوع هويت در اشكال مختلف اجتماعي و فردي و با رويكردهاي مختلف و نيز عمده‏ترين گرايش فرهنگي نسبت به آن كه همانا ويژگي ملي و ديني است به يكي از چالش‏هاي عمده در بحث و بررسي از نظام فرهنگي كشور درآمده است.

عوارض و آسيبهاي ناشي از دگرگوني در نظام فرهنگي و ارزشي, تغيير الگوهاي سنتي زندگي, پيدايش آرمانها و آرزوهاي جديد كاهش نقش آموزش‏هاي ديني , افزايش گرايش‏هاي جديد اجتماعي و بسياري از موارد مشابه ديگر همگي باعث گرديده جوانان در معرض بي‏هويتي ديني و ملي قرار گيرند.

اگر چه هدف آموزش‏هاي ديني را نمي‏توان صرفاً ايجاد و پرورش باورها, ارزشها, نگرشها و طرز تلقي‏هاي مطلوب از نظر دين دانست ولي مسلماً اهداف حيطه ارزشي, مهمترين اهداف اين‏گونه آموزشها مي‏باشد. زيرا در صورت به وجود آمدن باورها, ارزشها, نگرشها و طرز تلقي‏هاي مطلوب است كه اعمال صالح و اخلاق پسنديده به وجود خواهد آمد و در غير اين صورت آموزشها جنبه سطحي مي‏يابند و نمي‏توانند اسباب تحقق اهداف تربيت ديني را فراهم آورند.

بعد آنكه برنامه‏ريزان درسيِ حيطه تربيت ديني مطمئن شوند كه برنامه‏هايشان توانسته است اهداف حيطه ارزشي را متحقق سازد و هويت ديني دانش‏آموزان را به خوبي شكل دهد بايستي اولاً اصول و روشهاي علمي برنامه‏ريزي درسي در حيطه ارزشي را مد نظر قرار دهند و ثانياً عناصر مختلف در زمينه شكل‏گيري هويت ديني دانش‏آموزان مثل , اعتقادات ديني, استدلال يعني ظاهر ديني , رفتار ديني و گفتار ديني را مد نظر قرار دهند.

ضرورت انجام تحقيق:

مطالعه و بررسي پژوهشها, گزارشها, مقالاتي كه به ويژه در ساليان اخير مطرح شده است نشان دهندة عدم توفيق نسبي نظام آموزش و پرورش به طور كلي و آموزش ديني در مدارس به طور خاص در تحقق اهداف ارزشي اسلامي بوده است. به عنوان نمونه قاسم كريمي در هفتمين همايش جايگاه تربيت (1377) مي‏گويد: ” ... همگان به وضوح دريافته‏اند كه نسلهاي تحت تعليم فاقد ويژگيها, انديشه‏ها و رفتارهاي ديني, اخلاقي, سياسي , اجتماعي و انقلابي مورد نظر هستند». ( ص 21)

« علي ساده‏اي در ششمين همايش جايگاه تربيت (1374) مي‏گويد: « ... به عبارت بهتر , پيام سمينارها كنفرانس‏ها و اجلاسهاي متعدد توسط نهادها و مراكز آموزش و فرهنگي كشور در سالهاي اخير, نشانه‏هايي از احساس خطر و افزايش ضريب آسيب‏پذيري ديني و مذهبي در نسل نو مي‏باشد.» (ص 86)

و علي‏اكبر نوايي (1377) در بحث تربيت و نوسازي معنوي چنين مي‏گويد: « متأسفانه امروزه شاهد صحنه‏هايي از گروهاي مد هستيم كه باز متأسفانه تشكيل دهندگان آن عمدتاً از دانش‏آموزان مي‏باشند» (ص 194)

در اين ميان آموزش و پرورش هر جامعه بايد قبل از هر نهاد ديگر اجتماعي بفكر حل اين مشكل باشد. چون جامعه ما جامعه‏اي مذهبي و پايبند به آموزشهاي ديني به حساب مي‏آيد, بايستي با حساسيت و جديت بيشتري موضوع را تعقيب نموده و بحل آن اهتمام بورزد.

بنابراين نمي‏توان ترديد داشت كه درس ديني از اهميت خاصي برخوردار است. بطوريكه از جهاتي نمي‏توان آنرا با هيچ درس ديگري مقايسه كرد. اگر دروس ديگر به يك بعد از ابعاد زندگي فراگير نظر دارند, درس ديني با كل زندگي او سروكار دارد. درس ديني پايه‏هاي ايدئولوژي دانش‏آموز را پي‏ريزي مي‏كند و درصدد تبيين فلسفة حيات براي آنهاست تا چگونه زيستن را به آنها بيامورد. بعبارت ديگر هدف نهايي درس ديني ايجاد تغيير و تحول در بينشها, نگرشها, منشها, علائق عادات و در يك كلام «سازندگي شخصيت» است.

 

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
17_936095_7987.zip78.7k





دانلود كنش پژوهي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستان ها از ديدگاه مديران و دبيران

دانلود كنش پژوهي  راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستان ها از ديدگاه مديران و دبيران         دانلود كنش پژوهي بررسي راههاي بهبود كيفيت مديريت دبيرستان ها از ديدگاه مديران و دبيران فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات 80 صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه چكيده: اگر چه وزارت آموزش و پرورش بي‏وقفه براي اصلاح مشكلات نظام آموزشي كشور تلاش مي‏كند اما شواهد نشان مي‏دهد مشكلات عديده‏اي متوجه مديريت آموزشگاههاي كشور ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود كنش پژوهي رابطه تيپ های شخصيتی دبيران بامیزان موفقیت دانش آموزان

دانلود كنش پژوهي رابطه تيپ های شخصيتی دبيران بامیزان موفقیت دانش آموزان         دانلود كنش پژوهي بررسی رابطه تيپ های شخصيتی دبيران دبيرستانها   بامیزان موفقیت دانش آموزان فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات 177 صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه چکيده  : راه ترقی جوامع وجودانسانهايي آگاه وروشن است. اين آگاهی وروشنی که به تغييرمطلوب نگرش تعبيرمی شود ازوظايف عمده نظام آموزش وپرورش است وتبلورکارآم ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان

دانلود كنش پژوهي ارزش و اهميت روابط انساني مديران با دبيران در محيط‌هاي آموزشي

دانلود كنش پژوهي ارزش و اهميت روابط انساني مديران با دبيران در محيط‌هاي آموزشي         دانلود كنش پژوهي نشان دادن ارزش و اهميت روابط انساني مديران با دبيران در محيط‌ هاي آموزشي و تاثير آن بر كاركرد دبيران فرمت فایل (word) و قابل ویرایش  تعداد صفحات 166 صفحه قيمت 2500 تومان قسمتی از مجموعه پیشگفتار: مدیریت از ارکان هر سازمان و جامعه است. مدیریت آموزشی و به تبع آن مدیریت مدرسه در بین سایر مدیریت ها از جایگاه ویژه ای برخوردا ...

توضیحات بیشتر - دانلود 2,500 تومان